Med SITHS identifierar du och dina medarbetare er vid inloggning av olika e-tjänster – i huvdsak för vård och omsorg. Som nationellt ombud upprättar IT Omsorg HSA-poster i HSA-katalogen samt utfärdar SITHS-kort för vårdgivare och dess anställda.
IT Omsorg är direktansluta till HSA och SITHS och är nationellt ombud mot er verksamhet.
När ni tecknar SITHS-avtal med oss som ombud ansluts ni till HSA-katalogen som en tredjepart. I en annars krånglig och tidskrävande process för en enskild organisation får ni enkelt tillgång till HSA-katalogen för önskade personposter. Varje person har möjlighet att få ett personligt SITHS-kort upprättat till sig. Korten upprättas och levereras av IT Omsorg, antingen hos oss som ombud eller direkt till er arbetsplats.
Hur blir jag ansluten till SITHS & HSA?
Det är enkelt att ingå avtal med oss som nationellt ombud för SITHS och HSA. Vi upprättar personposter i HSA-katalogen och kopplar på önskade behörigheter såsom Pascal, E-frikort, NPÖ (Nationell Patientöversikt) och TGP (TIllgänglig Patient).
Steg för steg:
Vi samlar in relevant information för er verksamhet och upprättar ett HSA/SITHS avtal med tillhörande personuppgiftsbiträdesavtal.
Personuppgifter och önskade behörigheter samlas in. Detta kan sedan fortsätta göras löpande.
Eventuella SITHS-kort (E-tjänstekort) upprättas och beställs av IT Omsorg som ombud.
SITHS-korten lämnas ut från vårt kontor i Kista, Stockholm eller på plats hos er.
Vi administrerar och förvaltar er tjänst löpande och lägger till- och/eller tar bort poster och kort mot HSA-katalogen.
Det tar från ca. 10 arbetsdagar från ett signerat avtal tills ni har era SITHS-kort i handen.
Utlämning av SITHS-kort
Våra avtalade kunder får sina kort utlämnade via vårt kontor i Kista, Stockholm eller utlämning direkt hos er. För att garantera att SITHS-korten levereras till rätt person kontrollerar vi alltid aktuell legitimation för respektive person.
Frågor om E-frikort
Har ni frågor kring E-frikort inom olika regioner. Exempelvis region Dalarna, Jönköping och Östergötland.
Kontakta oss: 070 – 953 32 14
Vad är Siths-kort?
SITHS är en identifieringstjänst och används i huvudsak för e-tjänster inom vård och omsorg.
SITHS-kortets syfte är att skapa en säker identifiering vid inloggning och signering av olika system som hanterar patientinformation. SITHS-kortet kan ses som en nationell legitimation och används för en rad olika system – i huvudsak vårdsystem såsom Pascal.
HSA och SITHS ägs och förvaltas av Inera. Läs mer om HSA och SITHS på Inera.se.